Gryfino – zawiną tu statki i wodoloty

« wróć

Gryfińskie nabrzeże wraz z okalającą zabudową mają służyć stworzeniu tzw. waterfrontu. Będzie to aktywny styk miasta z rzeką, w którym będą się ogniskować głównie funkcje o charakterze rekreacyjnym i turystycznym.

 

Być może tak będzie wyglądać gryfińskie nabrzeże (Głos Szczeciński)

 

Miasto rekonstruuje swoje nabrzeże. Kilka dni temu podpisano umowę z wykonawcą robót budowlanych na drugi etap budowy nabrzeża dla obsługi jednostek pasażerskich oraz turystyki żeglarskiej na prawym brzegu Odry Wschodniej.

 

Obecnie trwają prace po południowej stronie mostu na Odrze Wschodniej zwanej popularnie Regalicą. Wjeżdżając na most od strony Gryfina, po lewej stronie zobaczymy trwające prace, które wzbudzają ciekawość gryfinian. Są one zaawansowane w połowie i skończą się za rok. Natomiast 10 listopada br. podpisano umowę na rozpoczęcie prac budowy nabrzeża po prawej, północnej stronie mostu. Projekt nosi nazwę "Budowa nabrzeża obsługi jednostek pasażerskich oraz turystyki żeglarskiej na prawym brzegu rzeki Odry Wschodniej km 717,5 718,6. Nabrzeże pasażerskie północne. Nabrzeże część północna – rejon nabrzeża pasażersko-postojowego (port pasażerski)". Po obu inwestycjach Gryfino ponownie stanie się jednym z ogniw zachodniopomorskiego szlaku żeglarskiego, który łączy Berlin z portami Pomorza Zachodniego.

 

Miejsce na pięć jednostek

 

Gryfińskie nabrzeże jest długie. Głównym miejscem spacerowym jest zrujnowane nabrzeże na północ od mostu. Tutaj władze Gryfina mają w planie obudowanie nabrzeża dla żeglugi pasażerskiej. Powstanie także towarzysząca infrastruktura do obsługi ruchu turystycznego. Będzie specjalnie przystosowane miejsce zaokrętowania i wyokrętowania pasażerów, a także zaopatrzenia statków w żywność, wodę i inne produkty niezbędne dla potrzeb pasażerów i załogi. Przy nabrzeżu możliwy będzie jednoczesny postój aż pięciu statków. Planiści zakładają, że z gryfińskiego nabrzeża będą mogły korzystać wodoloty. Długość całkowita nabrzeża, wraz z odcinkiem technicznym oraz odcinkiem zamykającym konstrukcję od północy wyniesie 254,5 m. Odra zostanie tutaj pogłębiona do 4 m. Całkowita wartość projektu wynosi 18 296 863,88 zł. Połowa współfinansowana będzie przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007–2013. Nabrzeże północne ma zostać oddane do użytku do końca kwietnia 2013 r.

 

Południowe wybrzeże w połowie

 

Zrujnowane gryfińskie nabrzeże powoli przywracane jest do świetności. Głos towarzyszy projektowi już od początku, od 2006 r., opisując wtedy przygotowanie dokumentacji. Obecnie realizowany jest pierwszy etap czyli budowa południowej części nabrzeża. Na realizację pierwszego etapu gmina Gryfino otrzymała 2,5 mln euro ze środków programu INTERREG IVA. Dofinansowanie wynosi aż 85 proc. kosztów projektu. Prace polegają na budowie nabrzeża dla turystyki żeglarskiej na południe od mostu na Odrze Wschodniej. Nabrzeża przystosowane zostanie do potrzeb turystyki jachtowej. Stanowiska postojowe dla jachtów zaprojektowano przy pływających pontonach. Rozwiązanie to wybrano aby dostosować się do zmiennego poziomu wody w rzece. Oprócz budowli hydrotechnicznej stworzona zostanie towarzysząca infrastrukturą naziemna. Już wkrótce powstaną m.in. drogi, chodniki, miejsca parkingowe. Projektanci zaplanowali także zabudowę niezbędną do obsługi żeglarzy korzystających z nabrzeża. Długość nabrzeża tj. części użytkowej wraz z nabrzeżem technicznym: wynosić będzie prawie 203 m. Natomiast głębokość techniczna wyniesie 4 m. Prace południowej części nabrzeża mają być skończone w trzecim kwartale 2012 r. Miasto ma szansę z powrotem stać się portem. Koniec z odwracaniem się plecami do Odry.

 

Andrzej Kordylasiński

 

Źródło: Głos Szczeciński

Dodaj komentarz
Komentarz:
Użytkownik:
Email:
  Wyślij
 
Kategorie
Archiwum