Kontener Port na cyplu nad Wartą

« wróć

21 czerwca, pod patronatem Partnerstwa „Na rzecz Warty” odbyła się I edycja warsztatów architektonicznych „Rzeka warta zmiany” (o których pisaliśmy tutaj). Spotkanie zaowocowało opracowaniem koncepcji zagospodarowania cypla nad Wartą. Znamy już główny zamysł projektu – to stworzenie mobilnej przestrzeni kształtowanej zależnie od potrzeb za pomocą kontenerów oraz pływających barek.

 

 

 

W trakcie warsztatów, które odbyły się 21 czerwca na terenie KontenerArt, poznańscy architekci we współpracy ze studentami przygotowali wstępny zarys rozwiązań jakie można zastosować na cyplu przy moście Bolesława Chrobrego. Głównym patronem wydarzenia było Partnerstwo „Na rzecz Warty”.

 

Uczestnicy warsztatów zaproponowali tymczasowe, mobilne rozwiązanie zagospodarowania terenu starego portu, które nie wymaga dużych nakładów finansowych, a przede wszystkim nie koliduje z opracowywanym planem strategii rewitalizacji koryta rzeki Warty. – Co ważne, można w każdej chwili przemieścić obiekty w inne miejsce – podkreślają architekci z pracowni P3 oraz Neostudio. Obecnie projektanci zakończyli pracę nad projektem koncepcyjnym, który w trakcie warsztatów nazwano mianem „Kontener Portu”.

 

Projekt koncepcyjny „Kontener Portu” składa się z dwóch bazowych elementów. Pływających mobilnych barek o różnych funkcjach oraz zagospodarowania terenu cypla za pomocą kontenerów z usługowo-rekreacyjnym przeznaczeniem.

 

Ciekawym elementem koncepcji zagospodarowania cypla nad Wartą jest przerzucenie funkcji użytkowych na rzekę. Co za tym idzie, architekci zaproponowali umieszczenie na Warcie trzech barek, które będą się różnić wyłącznie funkcją. Jedna z nich będzie spełniać rolę mobilnej mariny obsadzonej drzewami, umożliwiającej przycumowanie łódek oraz rozbicie namiotów na jej powierzchni. Druga barka będzie z kolei mobilną sceną z ekranem – będzie można przemieszczać ją po rzece, w zależności od miejsca wydarzenia kulturalnego. Ostatnia propozycja architektów to niesamowity projekt barki, spełniającej funkcję pływającego basenu. Podobne pomysły zostały z powodzeniem wdrożone w Nowym Jorku czy Berlinie. Atutem mobilnych barek jest możliwość zmiany ich lokalizacji oraz dopasowanie do zmiennego poziomu wody w rzece – podnoszą się dzięki zastosowaniu przegubowych pomostów.

 

 

Na terenie cypla architekci zaproponowali umieszczenie dwóch rzędów kontenerów, tworzących wewnętrzny dziedziniec. Dodatkowo, na cyplu mają powstać boiska do piłki plażowej, plac zabaw, punk widokowy, wieża z telebimem informująca o miejskich wydarzeniach, plaża oraz ogród kwiatowy. Wszystkie te elementy zachęcą do spędzenia wolnego czasu i odpoczynku na cyplu, na przykład podczas spaceru z Cytadeli na Maltę.

 

W projekcie uwzględniono także ekologiczne zagadnienia wykorzystania naturalnych zasobów energii. Na początku cypla ustawiono bezszumowy wiatrak rotacyjny, który będzie zasilał w energię kontenery oraz pływającą marinę, które stworzą ponadto widoczny akcent dla żeglarzy. Z kolei zbierana na dachach kontenerów woda opadowa zostanie powtórnie wykorzystana.

 

– Realizacja projektu „Kontener Port” umożliwi Poznaniowi powrót nad rzekę w szybki i prosty sposób – mówi organizator warsztatów, Łukasz Popławski z firmy Progrupa. Wykorzystanie pomysłu zagospodarowania cypla nad Wartą za pomocą dobrze znanych kontenerów oraz pływających barek zwiększy atrakcyjność tego miejsca, bez potrzeby inwestowania w duże przedsięwzięcia.

Dodaj komentarz
Komentarz:
Użytkownik:
Email:
  Wyślij
 
Kategorie
Archiwum