Data / Styczeń 2012

W lipcu 2011 roku budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego dopiero się rozpoczynała. Wtedy na dnie wielkiej dziury widać było jedynie betonowe fundamenty i elementy zbrojeń. Jak postępują prace?

 

Wizualizacja ICHOT (Gazeta Wyborcza)

 

Budowa ICHOT-u (Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego) pochłonie ponad 48 mln zł. Sam budynek ma zostać ukończony do maja tego roku. Później rozpocznie się instalacja urządzeń, dzięki którym ICHOT stanie się multimedialny. Całość ma być gotowa do wczesnej jesieni 2012 roku.

 

Inwestorem jest miejska spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012. Główny budynek wybuduje konsorcjum firm Hydrobudowa 9 (jako lider), Hydrobudowa Polska i spółki AK-Bud Kurant. W ramach inwestycji powstanie podziemny parking, plac przed budynkiem, piesza kładka nad Cybiną. Przebudowane zostaną drogi prowadzące do centrum oraz zaadaptowana zostanie Śluza Tumska po drugiej stronie Cybiny. Prace fundamentowe pod budowę centrum wykonuje firma Energopol Szczecin.

 

Budowa ICHOT w lipcu 2011 roku (Gazeta Wyborcza)

 

Konkurs na projekt ekspozycji wygrała renomowana belgijska firma Tempora SA. Wykorzysta ona multimedialne techniki audiowizualne: projekcje holograficzne i filmowe, interaktywne makiety czy aranżacje przestrzenne. Złożą się na nią cztery przestrzenie tematyczne: od czasów przedchrześcijańskich, przez gród Mieszka, chrzest – aż do współczesności.

 

W tej chwili na placu budowy ICHOT-u są jednak problemy. Budowa ma miesięczne opóźnienie, a miasto odmówiło zapłacenia dopóki część kontraktu przewidziana na 2011 rok nie zostanie wykonana. Miejska spółka rozważa nawet wypowiedzenia umowy Hydrobudowie. Sytuację ratuje trochę dobra pogoda pozwalająca na prace w środku zimy.

 

Mimo opóźnienia, patrząc na zdjęcia sprzed sześciu miesięcy i te z początku stycznia, postępy prac widać gołym okiem. Budynek wzniósł się już wysoko nad poziom ziemi. Wkrótce zostanie ukończone pierwsze piętro i rozpocznie się budowa drugiego.

 

ICHOT w styczniu 2012 roku (Gazeta Wyborcza)

 

Budowie ICHOT-u towarzyszy kilka mniejszych inwestycji. Przebudowana zostanie ul. Gdańska – jedyny dojazd do interaktywnego centrum, a w pobliżu budynku powstanie parking dla autokarów. ICHOT zostanie dodatkowo połączony z mostem Jordana promenadą.

 

Źródło: Gazeta Wyborcza

Port w Cigacicach gotowy

Nową, piękną i funkcjonalną jego część oddano do użytku w przedostatnim roboczym dniu starego roku. Wszystko w ramach hasła (i projektu) Odra dla turystów! Wiosną zaroi się tutaj od żagli i łódek!

 

Oddanie do użytku portu w Cigacicach (fot. Mariusz Kapała, Gazeta Lubuska)

 

– Dziś odbieramy port, a już prawie nie ma wolnych miejsc do cumowania łódek, żaglówek! – stwierdził bosman Roman Włoch. – Chętnych do cumowania w Cigacicach jest bardzo wielu wodniaków z Zielonej Góry, Świebodzina, Sulechowa, a nawet z Wolsztyna...

 

W miniony czwartek oddano do użytku drugą część cigacickiego portu. Przybyli wykonawcy, przedstawiciele władz samorządowych. Sprawdzano każdy szczegół. A było i jest co oglądać. Nabrzeża starego kanału portowego zmieniły się nie do poznania. Wyładniały i zrobiły się naprawdę funkcjonalne.

 

– W dno kanału wbito potężne słupy, przy których zainstalowano dwa pływające pomosty; będą się unosiły i opadały wraz z poziomem wody w rzece – pokazuje Tytus Fokszan, rzecznik burmistrza. W ten sposób port w Cigacicach uniknie sytuacji, jaka często zdarza się w Krośnie, gdzie port bywa zalewany. – Pomost po prawej stronie kanału jest przystosowany do cumowania dziobowego lub rufowego. Może tutaj „zaparkować” 18 jachtów. Natomiast pomost po lewej stronie kanału przygotowany jest do cumowania burtowego.

 

Na pomostach zainstalowano urządzenia z myślą o żeglarzach. Co kilka metrów stoją słupki, w których są gniazdka do podłączenia prądu, kraniki do wody bieżącej, zaś w wyznaczonym miejscu portu znalazła się też mobilna pompa do przepompowywania ścieków. Z myślą o tych, którzy przywieźli na wózku swoją łódkę została wybudowana betonowa pochylnia.

 

– Tędy do basenu portowego będą wjeżdżać na wózkach statki i jachty – wyjaśnił nam Tomasz Gabarkiewicz z firmy Malarz, która wykonała pochylnię.

 

Wypiękniało całe otoczenie. – Nawet sąsiedni port węglowy pomalował na tę okazję stary dźwig – śmieje się R. Włoch. Wybrukowano drogi dojazdowe, jest nowy parking dla 10 samochodów tuż przy pochylni. Cieszą oko kamienne schodki, niebanalne ławki dla osób podglądających żeglarzy, ciepłe oświetlenie z ciekawymi rozwiązaniami. – Dopiero nocą widać walory oświetlenia słonecznego, które odbija się od luster – podkreśla T. Fokszan.

 

– W ten sposób zamknęliśmy drugi etap projektu „Odra dla turystów” – podkreśla burmistrz Roman Rakowski.

 

Źródło: Gazeta Lubuska

« pierwszy    1  2  
 
Kategorie
Archiwum