Kategoria / Jak to robią inni?

Od kilku lat hydrolodzy i urbaniści debatują, jak zmienić zagospodarowanie przestrzeni wodnej w polskich miastach. Efekty już widać.

 

Bliskość wody w mieście to istotna kwestia (sxc.hu)

 

Na początku zadajmy sobie pytanie, dlaczego istnienie akwenu wodnego w przestrzeni miejskiej pozytywnie wpływa na popularność danego miejsca. Nad wodę ciągną nas nie tylko jej walory estetyczne, ale także terapeutyczne. Jej bliskość uspokaja, bo od zawsze dawała ludziom poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Nie bez znaczenia jest i to, że kojący szum wody eliminuje część miejskich hałasów. Wreszcie w gorący dzień na skwerze z fontanną jest po prostu bardziej orzeźwiająco, a jej wieczorne oświetlenie może przysporzyć dodatkowych wrażeń estetycznych.

 

Dobrym przykładem jak obecność wody potrafi zmienić miejską przestrzeń jest warszawski Plac Grzybowski. Od czasów wojny miejsce to było w zasadzie wymarłe. Po jego zeszłorocznej rewitalizacji centralny punkt zajmuje oczko wodne. I teraz na pełnym krzewów ozdobnych placu odpoczywają tłumy warszawiaków. Tak samo będzie zapewne w Porcie Praskim, gdzie proces odnowy dopiero się rozpoczyna. W przyszłej zabudowie tego fragmentu stolicy przewidziano między innymi portowe doki, marinę oraz przystanek tramwaju wodnego. W planach jest również molo nad Wisłą.

 

Projektując kolejne „wodne miejsca” w naszych miastach, warto sięgać do doświadczeń innych. W Holandii na przykład zbudowano ekologiczne Miasto Słońca. W usytuowanym w całości na obszarze podmokłym Heerhugowaard stanęło 1400 domów zaprojektowanych z naciskiem na zrównoważony rozwój. Każdy z nich emituje minimum szkodliwych gazów cieplarnianych, a dzięki kolektorom słonecznym produkuje własną, czystą energię.

 

W położonym sto kilometrów w głąb lądu Drachten jedną z głównych arterii komunikacyjnych pomalowano na niebiesko. Projekt o nazwie The Blue Road (pol. niebieska droga) przypomina o kanale rzecznym płynącym niegdyś przez centrum miasta. Na jezdni oprócz tradycyjnych znaków poziomych znajdują się też litery układające się w napis „Woda to życie”. Obecnie trwa tam budowa nowego kanału, dzięki któremu znów możliwe będzie zwiedzanie Drachten drogą wodną.

 

Możliwości zespolonych sił urbanistyki i hydrologii są olbrzymie. A powyższe przykłady pokazują tylko, że wiemy już, jak właściwie je wykorzystać.

 

Źródło: Portal Samorządowy

Dzięki prawie 4 milionom złotych wsparcia z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na Zalewie Włocławskim powstała przystań żeglarska oraz zaplecze do uprawiania sportów wodnych i wypoczynku. Dzisiaj (26 października) odbędzie się uroczyste otwarcie obiektu.

 

Przystań żeglarska na Zalewie Włocławskim (fot. Wojtek Szabelski/freepress.pl)

 

– Projekt „Turystyczne zagospodarowanie Zalewu Włocławskiego” znalazł się na liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. To oznacza, że ma strategiczne znaczenie dla całego regionu– mówi marszałek Piotr Całbecki. Całkowity koszt realizacji inwestycji to 6,4 mln zł, dofinansowanie z RPO WK-P to 3,7 mln zł.

 

Na lewym brzegu włocławskiego zbiornika przy ul. Płockiej powstały pomosty pływające, stanowiska cumownicze dla łodzi i motorówek, slip, bosmanat, zaplecze sanitarne i gastronomiczne, stanowisko dla statku spacerowego, nowa droga dojazdowa oraz parkingi i chodniki. Obiekt jest monitorowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W kolejnym etapie powstanie też pole namiotowe i camping, plac zabaw oraz boiska.

 

Uroczyste otwarcie przystani połączone z przekazaniem obiektu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji we Włocławku odbędzie się dzisiaj, 26 października (godzina 11).

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Mostostal Warszawa został wyłoniony w przetargu, jako wykonawca rewitalizacji portu i nabrzeża Wisły w Grudziądzu, oferując najniższą cenę 29,3 mln zł. Rozstrzygnięcie przetargowe jest nieprawomocne.

 

Wisła w Grudziądzu (fot. M4rio cg, Wikimedia Commons)

 

Jak poinformowała w poniedziałek rzecznik prezydenta Grudziądza Magdalena Jaworska-Nizioł w postępowaniu przetargowym udział wzięło osiem firm, a najwyższa oferta sięgała 41,8 mln zł. Od decyzji komisji przetargowej możliwe są odwołania. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

 

Projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych polegających m.in. na przebudowie istniejących umocnień, budowę przystani jachtowej i wioślarskiej z centrum szkoleniowym i placem dla samochodów kempingowych, przygotowanie terenów rekreacyjnych i spacerowych. Wykonawca będzie zobowiązany do rozbiórki istniejących obiektów, zagospodarowania terenu, ustawienia ławek i stojaków dla rowerów, ułożenia instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektroenergetycznej, a także zainstalowania oświetlenia.

 

Modernizacja portu i nabrzeża Wisły stanowi drugi etap programu rewitalizacji i adaptacji obszaru poprzemysłowego w Grudziądzu. Pierwszy etap, obejmujący przebudowę ul. Portowej na odcinku od ul. Marcinkowskiego do ul. Gdańskiej, a także Trasy Portowej, już został zakończony.

 

Na rewitalizację terenów poprzemysłowych otrzymało dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 19,9 mln zł. Pierwszy etap inwestycji kosztował 10 mln zł, z czego 4 mln zł pokryła firma budująca w mieście centrum handlowe.

 

Źródło: PAP

« pierwszy    1  2  3  4  
 
Kategorie
Archiwum